Sabtu, 31 Mei 2014

Paya Indah Wetland..15-17 Mac 2014


Fiey pergi Paya Indah Wetland(PIW) 15-17 Mac utk site visit kawasan rekreasi..exited nak pergi coz site visit pertama untuk sem ni..hehe...selalu je bertangguh nak post entry ni...

Paya Indah Wetland tempat yang menarik untuk dilawati tapi masa pergi tak ramai org sangat walaupun hujung minggu sbb kebetulan pergi masa catuan air..chalet x ada org tinggal dan pengunjung pun kurang..sedih sikit part tu.. :(  coz kerja yang fiey dan classmate buat kena edar questionnaire kat orang yang datang PIW..bila dah x ada org,kerja pun tak jalan la..

Balik pasal PIW tmpat ni famous dgn hypo n buaya..ada 4 ekor hypo n seekor baby baru 6 bulan tp masa Fiey pergi juz ada 2 ekor je kat luar n 2 ekor lagi baby hypo n ibunya kat dalam kandang..x dpt la nak tengok baby tu besar mana...hypo-hypo ni akan dikeluarkan secara bergilir2 bila yang dua ni masuk yang dua ekor lagi akan keluar bagi mengelakkan dorang bergaduh.Kalau x silap dua minggu sekali dorang akan ditukar..

   Kalau x silap ni namanya Cendana....

Nampak je mcm jinak kan..boleh dekat..boleh bgi mkan..tp hati2 hypo ni tetap binatang yang merbahaya tau...abg baju biru ni dah pro coz dah kerja dia bagi makan kat hypo ni tp utk kita yg baru je pernah jumpa spesis ni jgn berani nak bagi makan dekat mcm tu. Pihak PIW dah bentang tali sampai had mana kita boleh berdiri n hulur makanan kat hypo..jangan melebihi had okey..

 Kolam buaya pulak lagi besar dari kolam hippo..banyak jugak buaya kat dalam tu tapi tak nampak sangat sbb buaya kat dalam air kot..

Okey yang tu bahagian zon rekreasi..bahagian zon koservasi dan penyelidikan pula ada kawasan penanaman buluh, rumah Melayu, tasik sendayan dan banyak lagi la...tapi kawasan ni tak dibuka kepada pengunjung yang datang secara individu. Zon pendidikan dan zon konservasi dan penyelidikan cuma dibuka kepada pengunjng yang datang secara berkumpulan seperti rombongan pelajar sekolah dan institut pengajian tinggi. Ia bagi mengelakkan kawasan ni terganggu dengan kunjungan orang ramai keran adua zon ni menjadi habitat burung2 kekal dan migrasi..

Ni antara gambar kedua2 zon ni....

Mengikut makluman dari pegawai Paya Indah Wetland penanaman buluh ni makanan untuk dua ekor panda Fuwa dan Fengyi yang datang ke Malaysia tu.... :)

Jetty tasik sendayan...cantikkan...nampak macam pemandangan pantai tetapi sebenarnya tempat ni tasik bekas lombong..

Rumah Melayu... bila tengok dari depan, rumah ni memang ada ciri2 rumah kampung yang sangat mendamaikan..













Tiada ulasan:

Catat Ulasan