Ahad, 11 Oktober 2015

Daerah Lawas Sarawak

Daerah Lawas pada masa kini semakin dikenali dikalangan masyarakat Sarawak dan juga dikalangan masyarakat yang tinggal di Semenanjung..Kalau dulu penduduk Kuching sendiri ada yang tak tahu kewujudan Daerah lawas. Daerah Lawas sebuah daerah yang unik, kedudukannya yang terpisah dengan negeri Sarawak lainnya menjadikan identiti Sarawak di Daerah Lawas telah bercampur aduk. Jika di lihat pada peta Lawas, kedudukan Lawas berada di tengah-tengah antara Negara Brunei Darulsalam dan negeri Sabah..

Dialek

Kerana kedudukan inilah dialek penduduk Daerah Lawas jauh berbeza dengan dialek penduduk di Kuching. Majoriti penduduk Daerah Lawas menggunakan bahasa Kedayan, bahasa Melayu baku ataupun bahasa etnik lain di Sarawak seperti bahasa Iban, Murut atau Lun Bawang. Dialek di Daerah Lawas juga banyak dipengaruhi oleh negara jiran Brunei atau negeri Sabah. Di mana terdapat penduduk Daerah Lawas menggunakan bahasa Melayu Brunei sebagai pertuturan seharian.

Bangsa dan agama

Begitu juga dengan bangsa di Daerah Lawas, terdapat bangsa Kedayan, Melayu Brunei, Lun Bawang, Iban dan Murut. Terdapat juga penduduk berbangsa Cina di Daerah Lawas tetapi penduduk berbangsa India sangat jarang atau mungkin tidak ada di Daerah Lawas . Agama majoriti di Daerah Lawas adalah Islam dan Kristian.

Makanan

Keunikan Daerah Lawas pula dari segi makanan adalah produk laut iaitu ikan tamban yang di salai..ia di panggil Tahai di kalangan masyarakat setempat. Ikan Tahai ni boleh di buat sambal atau di buat sup. Kalau nak makan macam tu saja pun sedap.


Selain ikan tahai, Lawas juga terkenal sebagai pengeluar buah epal, ini kerana terdapat kawasan di Daerah Lawas merupakan kawasan tanah tinggi. Tanah tinggi Ba'kalalan kawasan tanah tinggi yang didiami oleh masyarakat Lun Bawang. Bukan saja sebagai kawasan pengeluar epal, Ba'kalalan juga merupakan pengeluar beras dan garam bukit. Beras yang di tanam di Ba'kalalan merupakan antara beras yang terbaik dan terenak. Kalau orang Lawas panggil 'nyaman'. Tetapi mungkin akibat dari faktor jarak perjalanan harga beras yang di tanam di Bakalalan agak mahal. Lebih kurang dalam RM 25 hingga RM 35 bagi satu gantang (harga bagi 3-4 tahun lepas mungkin meningkat mengikut peningkatan kos hidup sekarang). Satu gantang beras bersamaan lebih kurang 3.6kg. Tapi boleh dikatakan berbaloi dengan keenakan beras tersebut.

Ba'kalalan

Ba'kalalan merupakan kawasan pendalaman bagi Daerah Lawas. Tak ada jalan raya yang boleh sampai terus ke Ba'kalalan, cuma ada laluan balak dan perkhidmatan kapal terbang kecil yang beroperasi 2 kali seminggu. Namun keindahan alam semulajadi Ba'kalalan tak dapat dinafikan dengan udara tanah tinggi yang sejuk, persekitaran yang hijau dan penduduk yang ramah ia menjadikan Ba'kalalan sebuah tempat yang sesuai untuk pencinta alam semulajadi.

Aku sendiri sebagai penduduk asal Daerah Lawas tak pernah sampai ke Ba'kalalan kerana perjalanan yang agak mencabar bukan saja mencabar kerana tak ada jalan raya yang sempurna tapi boleh dikatakan mencabar juga bila naik Twin Otter. Mungkin suatu hari nanti aku akan sampai juga kat sana. Sangat berharap ada yang sudi teman aku ke sana. hehe


Pekan di Daerah Lawas

Di Daerah lawas terdapat 3 pekan utama yang menjadi tumpuan penduduk selain Bandar Lawas. Pekan tersebut ialah pekan Trusan, pekan Trusan ini adalah antara pintu masuk untuk sampai ke Daerah Lawas. Ia bersempadanan dengan Daerah Temburong, Brunei. Pekan kedua pula ialah pekan Merapok, pekan Merapok juga merupakan pintu masuk ke Daerah Lawas dengan jarak perjalanan sejauh 36km dari Merapok ke Bandar Lawas. Pekan Merapok menghubungkan Daerah Lawas dengan Daerah Sipitang, Sabah. Pekan ketiga pula ialah pekan Sundar. Pekan ini lebih dekat dengan pekan Trusan.


2 ulasan:

  1. Saya berada di Lawas utk 2 mlm. Dari 8hb hingga 10 hb Fen 2023.
    Seronok baca blog ni.
    Hari ni saya sempat jln jln sekitar Lawas, naik bot ke kampung seberang.

    BalasPadam
  2. Beraa bario yy terkenal di baialalan

    BalasPadam