Khamis, 8 Oktober 2015

Pengangkutan Awam di Malaysia : Bus Rapid Transit (BRT)

Pengangkutan awam di Malaysia sekarang ni sudah semakin maju. Mungkin sudah dapat bersaing dengan lebih baik dengan negara luar. Okey , point sekarang ni bukan nak cerita pengangkutan negara mana lagi maju tapi aku nak cerita pasal pengangkutan awam yang aku baru naik kelmarin. Ya, kelmarin aku dan classmate aku jalani satu tugasan bersama pensyarah aku untuk subject Urban Transport..kami naik pengangkutan awam dari Padang Jawa untuk menaiki tren KTM ke Setia Alam, naik BRT ke USJ 7, naik bas Selangorku ke Sunway Prade dan naik Tren KTM Subang Jaya balik semula ke Padang Jawa.

Aku tak nak cerita pasal tren KTM Padang Jawa sebab sama je dengan tren-tren lain tapi aku nak cerita pasal BRT.

BRT tau bukan MRT, mungkin ramai yang tau pasal MRT sebab ia lebih banyak di war-warkan tapi BRT tak kurang menarik. Satu pengangkutan yang masih baru di Malaysia. BRT stand for Bus Rapid Transit buat masa ni BRT cuma ada kat kawasan Sunway dan cuma melibatkan beberapa stesen seperti;

Sunway-Setia Alam - Mentari - Sunway Lagoon - Sun Med - SunU Monash - South Quay - USJ 7


BRT beroperasi selama 18 jam sehari dan sasaran perkhidmatan ni kepada 500,000 penduduk , pelajar dan pekerja yang berada di sekitar Sunway dan juga kepada pengunjung dan pelancong yang datang ke Sunway Lagoon dan Sunway Resort City. Ia bertujuan untuk mengurangkan kesesakan lalulintas yang sering berlaku di kawasan bandar Sunway akibat dari peningkatan populasi penduduk dan aktiviti pelancongan di kawasan Sunway. Setiap stesen BRT ni juga sangat cantik dan selesa di mana terdapat kemudahan parking bertingkat, Surau, tandas, eskalator dan lain-lain. Stesen ni juga sangat sistematik bagi pengguna OKU di mana mereka boleh menggunakan perkhidmatan ni dengan mudah.

BRT boleh dicapai melalui stesen KTM Setia Alam hanya berjalan kaki dengan menaiki jejantas dan sampai ke stesen BRT Sunway-Setia Alam. BRT ini akan melalui 7 stesen dan berakhir di USJ 7 Di USJ 7 akan ada juga satu stesen LRT tapi stesen tu masih dalam pembinaan. Buat masa sekarang boleh naik bas Selangorku di tingkat bawah Stesen USJ 7 yang boleh menghubungkan dengan KTM Subang Jaya dan bas Selangorku ni satu perkhidmatan bas percuma yang disediakan oleh Kerajaan Negeri Selangor.

Nanti aku akan cerita mengenai bas Selangorku, sekarang ni aku teruja nak cerita pasal BRT. Macam yang aku tulis tadi BRT ni masih baru di Malaysia, perkhidmatan BRT ni hampir sama dengan tren di mana terdapat stesen dan laluan sendiri. Cuma bezanya BRT merupakan perkhidmatan bas. Mungkin pelik bila bas ada laluan sendiri tapi memang betul, ia merupakan laluan bertingkat yang hanya dilalui oleh BRT.

Bila menggunakan perkhidmatan BRT rasa macam bukan berada di Malaysia, rasa macam berada di Singapore atau negara maju lain. Sebab kita boleh nampak stesen dan bas yang baru dan bersih, perkhidmatan yang lancar dengan jarak ketibaan bas yang kerap buat penumpang rasa selesa menggunakan perkhidmatan ni. Pengguna tak perlu menunggu lama untuk satu-satu bas kerana bas akan tiba setiap 5 minit.

Mungkin sistem ni akan turut digunapakai di tempat-tempat lain sebab bagi aku ia sangat sistematik, dengan adanya laluan seperti ni bas tak payah la beratur sekali dalam kesesakan lalulintas sebab ada bas saja di laluan tu dan laluan yang digunakan oleh BRT ni juga mementingkan pengguna di mana laluan BRT ni melalui beberapa college n universiti di sekitar Sunway, bandar Sunway, Sunway Lagoon, Hospital Sunway, pasaraya seperti Giant dan beberapa kawasan petempataan.

Bawah ni ada beberapa gambar BRT di Sunway tapi ni gambar dari encik google yang aku cilok. Aku tak sempat nak ambil gambar kelmarin, nak tau perjalanan BRT, kadar tambang BRT dan sebagainya boleh search di web http://www.myrapid.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan