Selasa, 17 November 2015

First Impression...

Pernah terjebak dengan first impression?

Pandangan pertama kita tentang seseorang. Kadang-kadang boleh jadi pandangan pertama kita betul dan boleh juga jadi salah.

Hari ni aku pergi kelas jalan kaki. Lalu kat jejantas dan nampak seorang lelaki. Dalam lingkungan 40'an. Bukan kali pertama. Rasanya dah dekat 3 minggu lelaki tu kat sana. Kawan aku kata dia mabuk tapi aku tak nampak pula botol arak kat sana. Mungkin dia homeless.

Tapi tak la setiap hari aku terserempak dengan dia. Semalam aku nampak bantal peluk dia je ada kat jejantas tu. Dua minggu lepas nampak dia masih tidur beralaskan kotak. Tapi hari ni dia ada kat sana. Duduk kat tangga. Mungkin semua orang akan rasa apa aku rasa masa tu. Takut. Semestinya.

Tapi tiba-tiba masa melintasi lelaki tu, dia bersuara. "Good Morning!. Belajar baik-baik. Sembahyang." Pada seorang pelajar lelaki non-muslim di belakang kami pun dia sapa "Good Morning boy!. Belajar baik-baik. "

First impression aku tentang lelaki tu dulu..aku ingatkan lelaki tu tak waras. Tapi dari apa yang dia cakap semestinya dia waras kan?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan