Ahad, 16 Oktober 2016

Orang berbudi kita berbahasa

Dua hari lepas roomate aku menghilang dari hari jumaat sampai la hari ni ahad baru balik. Ingatkan dari mana rupanya dia pergi bercuti dengan keluarganya di Cameron Highland.

Bestnya dia bawa balik ole-ole untuk aku. Sebiji pasu kaktus yang comel dan keychain strawbery.

Cakap pasal kaktus, aku dah lama tak perihatin pada pokok-pokok kecil ni. Rasanya dah dekat 10 tahun sejak mama tak tanam lagi pokok kaktus. Teringat dulu zaman aku masih di awal sekolah menengah mama memang rajin tanam pokok bunga. Dari kaktus, orkid, bunga kertas. Hampir penuh halaman rumah dengan pokok bunga.

Pokok kaktus dulu mama letak kat bawah rumah. Abah buatkan rak kayu yang boleh letak pasu secara bertingkat. Rak kayu setinggi aku penuh dengan pokok kaktus. Macam-macam warna ada. Ada yang besar,ada yang kecil. Ada yang berduri dan ada yang tak.

Pokok bunga orkid pula abah buatkan satu tempat khas di luar yang beratapkan jaring hitam. Ada macam-macam warna. Bila pokok-pokok tu berbunga cantik sangat. Nampak tenang je.

Rindunya masa-masa tu. Kalau boleh diputar semula masa aku teringin rakamkan kenangan pemandangan pokok bunga mama yang tengah berbunga cantik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan