Kerja-kerja pembinaan FSPU di Puncak Alam dah sampai ke kemuncaknya. Semua perabot-perabot dah di susun di dalam studio masing-masing, Lanskap dah diperkemaskan. Jadi awal sem depan pelajar-pelajar Degree terutama bagi studio base akan mulakan semester baru di Puncak Alam.
Tempat baru dan suasana baru. Pasti menarik kan?
Mungkin agak sukar sikit bagi pelajar-pelajar lama terutama NR sebab kena cari rumah baru. Kolej pun terhad je. Tak semua pelajar boleh dapat kolej.
Pelajar pun tak dekat dah dengan commercial area macam PKNS, PAS, Seksyen 7. Mingkin ni okay sikit kot sebab pelajar boleh jimat tak selalu keluar. Tapi ada kekurangan juga sebab pelajar FSPU ni la yang selalu memenuhkan kedai printing kat seksyen 7. Kalau dah pindah P.alam kat mana la pelajar nak dapat pilihan printing dan plotter yang murah.
Untuk sem depan aku tak risau sangat sebab aku dah mula praktikal. Mungkin ready untuk sem 8 nanti je la. Jadi bagi yang nak mula kuliah kat Palam sem depan good luck la ye...
Ni ada sedikit gambar kampus FSPU di Puncak Alam..
Merantau dalam mencari secebis ilmu yang bermanfaat untuk bekalan kehidupan di hari mendatang....
Jumaat, 16 Oktober 2015
Ahad, 11 Oktober 2015
Daerah Lawas Sarawak
Daerah Lawas pada masa kini semakin dikenali dikalangan masyarakat Sarawak dan juga dikalangan masyarakat yang tinggal di Semenanjung..Kalau dulu penduduk Kuching sendiri ada yang tak tahu kewujudan Daerah lawas. Daerah Lawas sebuah daerah yang unik, kedudukannya yang terpisah dengan negeri Sarawak lainnya menjadikan identiti Sarawak di Daerah Lawas telah bercampur aduk. Jika di lihat pada peta Lawas, kedudukan Lawas berada di tengah-tengah antara Negara Brunei Darulsalam dan negeri Sabah..
Dialek
Kerana kedudukan inilah dialek penduduk Daerah Lawas jauh berbeza dengan dialek penduduk di Kuching. Majoriti penduduk Daerah Lawas menggunakan bahasa Kedayan, bahasa Melayu baku ataupun bahasa etnik lain di Sarawak seperti bahasa Iban, Murut atau Lun Bawang. Dialek di Daerah Lawas juga banyak dipengaruhi oleh negara jiran Brunei atau negeri Sabah. Di mana terdapat penduduk Daerah Lawas menggunakan bahasa Melayu Brunei sebagai pertuturan seharian.
Bangsa dan agama
Begitu juga dengan bangsa di Daerah Lawas, terdapat bangsa Kedayan, Melayu Brunei, Lun Bawang, Iban dan Murut. Terdapat juga penduduk berbangsa Cina di Daerah Lawas tetapi penduduk berbangsa India sangat jarang atau mungkin tidak ada di Daerah Lawas . Agama majoriti di Daerah Lawas adalah Islam dan Kristian.
Makanan
Keunikan Daerah Lawas pula dari segi makanan adalah produk laut iaitu ikan tamban yang di salai..ia di panggil Tahai di kalangan masyarakat setempat. Ikan Tahai ni boleh di buat sambal atau di buat sup. Kalau nak makan macam tu saja pun sedap.
Selain ikan tahai, Lawas juga terkenal sebagai pengeluar buah epal, ini kerana terdapat kawasan di Daerah Lawas merupakan kawasan tanah tinggi. Tanah tinggi Ba'kalalan kawasan tanah tinggi yang didiami oleh masyarakat Lun Bawang. Bukan saja sebagai kawasan pengeluar epal, Ba'kalalan juga merupakan pengeluar beras dan garam bukit. Beras yang di tanam di Ba'kalalan merupakan antara beras yang terbaik dan terenak. Kalau orang Lawas panggil 'nyaman'. Tetapi mungkin akibat dari faktor jarak perjalanan harga beras yang di tanam di Bakalalan agak mahal. Lebih kurang dalam RM 25 hingga RM 35 bagi satu gantang (harga bagi 3-4 tahun lepas mungkin meningkat mengikut peningkatan kos hidup sekarang). Satu gantang beras bersamaan lebih kurang 3.6kg. Tapi boleh dikatakan berbaloi dengan keenakan beras tersebut.
Ba'kalalan
Ba'kalalan merupakan kawasan pendalaman bagi Daerah Lawas. Tak ada jalan raya yang boleh sampai terus ke Ba'kalalan, cuma ada laluan balak dan perkhidmatan kapal terbang kecil yang beroperasi 2 kali seminggu. Namun keindahan alam semulajadi Ba'kalalan tak dapat dinafikan dengan udara tanah tinggi yang sejuk, persekitaran yang hijau dan penduduk yang ramah ia menjadikan Ba'kalalan sebuah tempat yang sesuai untuk pencinta alam semulajadi.
Aku sendiri sebagai penduduk asal Daerah Lawas tak pernah sampai ke Ba'kalalan kerana perjalanan yang agak mencabar bukan saja mencabar kerana tak ada jalan raya yang sempurna tapi boleh dikatakan mencabar juga bila naik Twin Otter. Mungkin suatu hari nanti aku akan sampai juga kat sana. Sangat berharap ada yang sudi teman aku ke sana. hehe
Pekan di Daerah Lawas
Di Daerah lawas terdapat 3 pekan utama yang menjadi tumpuan penduduk selain Bandar Lawas. Pekan tersebut ialah pekan Trusan, pekan Trusan ini adalah antara pintu masuk untuk sampai ke Daerah Lawas. Ia bersempadanan dengan Daerah Temburong, Brunei. Pekan kedua pula ialah pekan Merapok, pekan Merapok juga merupakan pintu masuk ke Daerah Lawas dengan jarak perjalanan sejauh 36km dari Merapok ke Bandar Lawas. Pekan Merapok menghubungkan Daerah Lawas dengan Daerah Sipitang, Sabah. Pekan ketiga pula ialah pekan Sundar. Pekan ini lebih dekat dengan pekan Trusan.
Dialek
Kerana kedudukan inilah dialek penduduk Daerah Lawas jauh berbeza dengan dialek penduduk di Kuching. Majoriti penduduk Daerah Lawas menggunakan bahasa Kedayan, bahasa Melayu baku ataupun bahasa etnik lain di Sarawak seperti bahasa Iban, Murut atau Lun Bawang. Dialek di Daerah Lawas juga banyak dipengaruhi oleh negara jiran Brunei atau negeri Sabah. Di mana terdapat penduduk Daerah Lawas menggunakan bahasa Melayu Brunei sebagai pertuturan seharian.
Bangsa dan agama
Begitu juga dengan bangsa di Daerah Lawas, terdapat bangsa Kedayan, Melayu Brunei, Lun Bawang, Iban dan Murut. Terdapat juga penduduk berbangsa Cina di Daerah Lawas tetapi penduduk berbangsa India sangat jarang atau mungkin tidak ada di Daerah Lawas . Agama majoriti di Daerah Lawas adalah Islam dan Kristian.
Makanan
Keunikan Daerah Lawas pula dari segi makanan adalah produk laut iaitu ikan tamban yang di salai..ia di panggil Tahai di kalangan masyarakat setempat. Ikan Tahai ni boleh di buat sambal atau di buat sup. Kalau nak makan macam tu saja pun sedap.
Selain ikan tahai, Lawas juga terkenal sebagai pengeluar buah epal, ini kerana terdapat kawasan di Daerah Lawas merupakan kawasan tanah tinggi. Tanah tinggi Ba'kalalan kawasan tanah tinggi yang didiami oleh masyarakat Lun Bawang. Bukan saja sebagai kawasan pengeluar epal, Ba'kalalan juga merupakan pengeluar beras dan garam bukit. Beras yang di tanam di Ba'kalalan merupakan antara beras yang terbaik dan terenak. Kalau orang Lawas panggil 'nyaman'. Tetapi mungkin akibat dari faktor jarak perjalanan harga beras yang di tanam di Bakalalan agak mahal. Lebih kurang dalam RM 25 hingga RM 35 bagi satu gantang (harga bagi 3-4 tahun lepas mungkin meningkat mengikut peningkatan kos hidup sekarang). Satu gantang beras bersamaan lebih kurang 3.6kg. Tapi boleh dikatakan berbaloi dengan keenakan beras tersebut.
Ba'kalalan
Ba'kalalan merupakan kawasan pendalaman bagi Daerah Lawas. Tak ada jalan raya yang boleh sampai terus ke Ba'kalalan, cuma ada laluan balak dan perkhidmatan kapal terbang kecil yang beroperasi 2 kali seminggu. Namun keindahan alam semulajadi Ba'kalalan tak dapat dinafikan dengan udara tanah tinggi yang sejuk, persekitaran yang hijau dan penduduk yang ramah ia menjadikan Ba'kalalan sebuah tempat yang sesuai untuk pencinta alam semulajadi.
Aku sendiri sebagai penduduk asal Daerah Lawas tak pernah sampai ke Ba'kalalan kerana perjalanan yang agak mencabar bukan saja mencabar kerana tak ada jalan raya yang sempurna tapi boleh dikatakan mencabar juga bila naik Twin Otter. Mungkin suatu hari nanti aku akan sampai juga kat sana. Sangat berharap ada yang sudi teman aku ke sana. hehe
Pekan di Daerah Lawas
Di Daerah lawas terdapat 3 pekan utama yang menjadi tumpuan penduduk selain Bandar Lawas. Pekan tersebut ialah pekan Trusan, pekan Trusan ini adalah antara pintu masuk untuk sampai ke Daerah Lawas. Ia bersempadanan dengan Daerah Temburong, Brunei. Pekan kedua pula ialah pekan Merapok, pekan Merapok juga merupakan pintu masuk ke Daerah Lawas dengan jarak perjalanan sejauh 36km dari Merapok ke Bandar Lawas. Pekan Merapok menghubungkan Daerah Lawas dengan Daerah Sipitang, Sabah. Pekan ketiga pula ialah pekan Sundar. Pekan ini lebih dekat dengan pekan Trusan.
Khamis, 8 Oktober 2015
Kos Perancang Bandar merupakan kos paling susah di Malaysia??
Mesti ada yang takut atau risau bila dikatakan kursus Perancang Bandar merupakan kursus paling susah ditawarkan di universiti Malaysia. Tapi bila dah dapat kursus ni kenapa tidak kuatkan hati untuk mencuba?? Sebenarnya bukan susah manapun cuma kursus ni perlukan komitmen yang tinggi, bersedia untuk berjaga malam, stay di studio atau keluar buat lawatan tapak.
Tanggungjawab Perancang bandar ni besar, mungkin sebab tu ia merupakan kursus paling susah tapi kalau dah minat semuanya akan jadi biasa. Lagipun setiap apa yang dipelajari dari kursus ni apa yang kita boleh lihat hari-hari seperti hal berkaitan perumahan, pengangkutan, kawasan komersil, kawasan industri, tanah dan banyak lagi.
Sepanjang aku belajar dalam kursus ni aku selalu berpegang pada kata-kata "Jangan mudah mengatakan kalah..Jalani dengan tenang dan semua masalah akan ada titik tamat..berserah pada Allah untuk mengaturkan yang terbaik buat kita..tapi jangan pernah berhenti untuk berusaha.."
Tanggungjawab Perancang bandar ni besar, mungkin sebab tu ia merupakan kursus paling susah tapi kalau dah minat semuanya akan jadi biasa. Lagipun setiap apa yang dipelajari dari kursus ni apa yang kita boleh lihat hari-hari seperti hal berkaitan perumahan, pengangkutan, kawasan komersil, kawasan industri, tanah dan banyak lagi.
Sepanjang aku belajar dalam kursus ni aku selalu berpegang pada kata-kata "Jangan mudah mengatakan kalah..Jalani dengan tenang dan semua masalah akan ada titik tamat..berserah pada Allah untuk mengaturkan yang terbaik buat kita..tapi jangan pernah berhenti untuk berusaha.."
Pengangkutan Awam di Malaysia : Bus Rapid Transit (BRT)
Pengangkutan awam di Malaysia sekarang ni sudah semakin maju. Mungkin sudah dapat bersaing dengan lebih baik dengan negara luar. Okey , point sekarang ni bukan nak cerita pengangkutan negara mana lagi maju tapi aku nak cerita pasal pengangkutan awam yang aku baru naik kelmarin. Ya, kelmarin aku dan classmate aku jalani satu tugasan bersama pensyarah aku untuk subject Urban Transport..kami naik pengangkutan awam dari Padang Jawa untuk menaiki tren KTM ke Setia Alam, naik BRT ke USJ 7, naik bas Selangorku ke Sunway Prade dan naik Tren KTM Subang Jaya balik semula ke Padang Jawa.
Aku tak nak cerita pasal tren KTM Padang Jawa sebab sama je dengan tren-tren lain tapi aku nak cerita pasal BRT.
BRT tau bukan MRT, mungkin ramai yang tau pasal MRT sebab ia lebih banyak di war-warkan tapi BRT tak kurang menarik. Satu pengangkutan yang masih baru di Malaysia. BRT stand for Bus Rapid Transit buat masa ni BRT cuma ada kat kawasan Sunway dan cuma melibatkan beberapa stesen seperti;
Sunway-Setia Alam - Mentari - Sunway Lagoon - Sun Med - SunU Monash - South Quay - USJ 7
BRT beroperasi selama 18 jam sehari dan sasaran perkhidmatan ni kepada 500,000 penduduk , pelajar dan pekerja yang berada di sekitar Sunway dan juga kepada pengunjung dan pelancong yang datang ke Sunway Lagoon dan Sunway Resort City. Ia bertujuan untuk mengurangkan kesesakan lalulintas yang sering berlaku di kawasan bandar Sunway akibat dari peningkatan populasi penduduk dan aktiviti pelancongan di kawasan Sunway. Setiap stesen BRT ni juga sangat cantik dan selesa di mana terdapat kemudahan parking bertingkat, Surau, tandas, eskalator dan lain-lain. Stesen ni juga sangat sistematik bagi pengguna OKU di mana mereka boleh menggunakan perkhidmatan ni dengan mudah.
BRT boleh dicapai melalui stesen KTM Setia Alam hanya berjalan kaki dengan menaiki jejantas dan sampai ke stesen BRT Sunway-Setia Alam. BRT ini akan melalui 7 stesen dan berakhir di USJ 7 Di USJ 7 akan ada juga satu stesen LRT tapi stesen tu masih dalam pembinaan. Buat masa sekarang boleh naik bas Selangorku di tingkat bawah Stesen USJ 7 yang boleh menghubungkan dengan KTM Subang Jaya dan bas Selangorku ni satu perkhidmatan bas percuma yang disediakan oleh Kerajaan Negeri Selangor.
Nanti aku akan cerita mengenai bas Selangorku, sekarang ni aku teruja nak cerita pasal BRT. Macam yang aku tulis tadi BRT ni masih baru di Malaysia, perkhidmatan BRT ni hampir sama dengan tren di mana terdapat stesen dan laluan sendiri. Cuma bezanya BRT merupakan perkhidmatan bas. Mungkin pelik bila bas ada laluan sendiri tapi memang betul, ia merupakan laluan bertingkat yang hanya dilalui oleh BRT.
Bila menggunakan perkhidmatan BRT rasa macam bukan berada di Malaysia, rasa macam berada di Singapore atau negara maju lain. Sebab kita boleh nampak stesen dan bas yang baru dan bersih, perkhidmatan yang lancar dengan jarak ketibaan bas yang kerap buat penumpang rasa selesa menggunakan perkhidmatan ni. Pengguna tak perlu menunggu lama untuk satu-satu bas kerana bas akan tiba setiap 5 minit.
Mungkin sistem ni akan turut digunapakai di tempat-tempat lain sebab bagi aku ia sangat sistematik, dengan adanya laluan seperti ni bas tak payah la beratur sekali dalam kesesakan lalulintas sebab ada bas saja di laluan tu dan laluan yang digunakan oleh BRT ni juga mementingkan pengguna di mana laluan BRT ni melalui beberapa college n universiti di sekitar Sunway, bandar Sunway, Sunway Lagoon, Hospital Sunway, pasaraya seperti Giant dan beberapa kawasan petempataan.
Bawah ni ada beberapa gambar BRT di Sunway tapi ni gambar dari encik google yang aku cilok. Aku tak sempat nak ambil gambar kelmarin, nak tau perjalanan BRT, kadar tambang BRT dan sebagainya boleh search di web http://www.myrapid.com.my
Aku tak nak cerita pasal tren KTM Padang Jawa sebab sama je dengan tren-tren lain tapi aku nak cerita pasal BRT.
BRT tau bukan MRT, mungkin ramai yang tau pasal MRT sebab ia lebih banyak di war-warkan tapi BRT tak kurang menarik. Satu pengangkutan yang masih baru di Malaysia. BRT stand for Bus Rapid Transit buat masa ni BRT cuma ada kat kawasan Sunway dan cuma melibatkan beberapa stesen seperti;
Sunway-Setia Alam - Mentari - Sunway Lagoon - Sun Med - SunU Monash - South Quay - USJ 7
BRT beroperasi selama 18 jam sehari dan sasaran perkhidmatan ni kepada 500,000 penduduk , pelajar dan pekerja yang berada di sekitar Sunway dan juga kepada pengunjung dan pelancong yang datang ke Sunway Lagoon dan Sunway Resort City. Ia bertujuan untuk mengurangkan kesesakan lalulintas yang sering berlaku di kawasan bandar Sunway akibat dari peningkatan populasi penduduk dan aktiviti pelancongan di kawasan Sunway. Setiap stesen BRT ni juga sangat cantik dan selesa di mana terdapat kemudahan parking bertingkat, Surau, tandas, eskalator dan lain-lain. Stesen ni juga sangat sistematik bagi pengguna OKU di mana mereka boleh menggunakan perkhidmatan ni dengan mudah.
BRT boleh dicapai melalui stesen KTM Setia Alam hanya berjalan kaki dengan menaiki jejantas dan sampai ke stesen BRT Sunway-Setia Alam. BRT ini akan melalui 7 stesen dan berakhir di USJ 7 Di USJ 7 akan ada juga satu stesen LRT tapi stesen tu masih dalam pembinaan. Buat masa sekarang boleh naik bas Selangorku di tingkat bawah Stesen USJ 7 yang boleh menghubungkan dengan KTM Subang Jaya dan bas Selangorku ni satu perkhidmatan bas percuma yang disediakan oleh Kerajaan Negeri Selangor.
Nanti aku akan cerita mengenai bas Selangorku, sekarang ni aku teruja nak cerita pasal BRT. Macam yang aku tulis tadi BRT ni masih baru di Malaysia, perkhidmatan BRT ni hampir sama dengan tren di mana terdapat stesen dan laluan sendiri. Cuma bezanya BRT merupakan perkhidmatan bas. Mungkin pelik bila bas ada laluan sendiri tapi memang betul, ia merupakan laluan bertingkat yang hanya dilalui oleh BRT.
Bila menggunakan perkhidmatan BRT rasa macam bukan berada di Malaysia, rasa macam berada di Singapore atau negara maju lain. Sebab kita boleh nampak stesen dan bas yang baru dan bersih, perkhidmatan yang lancar dengan jarak ketibaan bas yang kerap buat penumpang rasa selesa menggunakan perkhidmatan ni. Pengguna tak perlu menunggu lama untuk satu-satu bas kerana bas akan tiba setiap 5 minit.
Mungkin sistem ni akan turut digunapakai di tempat-tempat lain sebab bagi aku ia sangat sistematik, dengan adanya laluan seperti ni bas tak payah la beratur sekali dalam kesesakan lalulintas sebab ada bas saja di laluan tu dan laluan yang digunakan oleh BRT ni juga mementingkan pengguna di mana laluan BRT ni melalui beberapa college n universiti di sekitar Sunway, bandar Sunway, Sunway Lagoon, Hospital Sunway, pasaraya seperti Giant dan beberapa kawasan petempataan.
Bawah ni ada beberapa gambar BRT di Sunway tapi ni gambar dari encik google yang aku cilok. Aku tak sempat nak ambil gambar kelmarin, nak tau perjalanan BRT, kadar tambang BRT dan sebagainya boleh search di web http://www.myrapid.com.my
Rabu, 30 September 2015
Public transport Shah Alam ( UiTM Shah Alam / Seksyen 7 ) ke KLIA
Pengangkutan awam kat Shah Alam ni banyak, boleh pilih je nak guna yang mana satu. Nak yang murah atau yang mahal, nak naik KTM, bas atau teksi.Semua boleh. Okey sekarang aku nak cerita tentang pengangkutan awam yang boleh guna bila nak pergi KLIA 1 atau KLIA 2 dari UiTM Shah Alam. Pengangkutan awam ni berguna untuk student macam aku yang selalu ulang alik Semenanjung, Sabah dan Sarawak.
Teksi:
UiTM SA - KLIA
Kaedah pertama dengan menggunakan teksi. Kadar tambang teksi dari KLIA 2 ke Seksyen 7, Shah Alam adalah dalam RM 70 - RM 90. Kalau jalan sesak kadar ni akan naik lagi tinggi. Jadi kalau nak jimat ni bukan kaedah yang sesuai untuk digunakan. Kalau terdesak tu tak boleh nak cakap apa la kan. Aku pernah kena RM 78 dari KLIA 2 ke UiTM SA. Tapi cara ni paling mudah. Boleh sampai terus tempat yang di tuju.
Kaedah seterusnya kena transit sama ada menaiki bas atau train. Biasalah, kalau nak murah tu tak mudah, kena tukar bas, tukar train tapi jauh lebih murah dari guna teksi.
Bas:
UiTM SA - Komersial Seksyen 7 - Seksyen 2 - KL Sentral - KLIA
Uitm SA - Seksyen 2 - KL Sentral - KLIA
Untuk keluar dari Uitm ada dua cara, naik bas ke seksyen 7 atau seksyen 2. Untuk yang tinggal dalam kolej uitm boleh ambil terus bas ke seksyen 2. Tak perlu ke seksyen 7.
Untuk yang naik bas dari Komersial Seksyen 7 boleh naik bas Seranas (kalau naik ni tanya dulu ye nak ke mana, sama ada dia nak ke Seksyen 2 atau nak ke Klang. Bas stop sebelah Jakel ke Klang dan bas stop sebelah 7e ke Seksyen 2) atau Rapid KL T601 ke Seksyen 2 dengan bayaran RM 1.
Dari Seksyen 2 boleh ambil bas Rapid KL U80 atau 750 untuk ke KL Sentral dengan bayaran RM 2.50. Dari KL Sentral pula boleh ambil bas ke KLIA 1 atau 2 dengan bayaran RM 11 untuk ke KLIA 2 dan RM 10 untuk ke KLIA 1.
Total kos dalam RM 15.
Train:
Uitm SA - KTM Padang Jawa - KL Sentral - KLIA
Kaedah ke tiga dengan menggunakan train, train paling dekat dengan UiTM Shah Alam adalah KTM Padang Jawa tapi tak ada pengangkutan awam lain selain teksi yang boleh sampai kat KTM jadi kalau guna teksi boleh hilang la 5 - 10 ringgit untuk teksi. Tips untuk murah bila guna teksi, jangan naik sorang, naik 2-3 orang boleh share bayar.
Tapi kalau member yang ada transport boleh hantar, boleh jimat la sikit sebab Padang Jawa dengan UiTM Shah Alam atau Seksyen 7 bukan jauh pun..
Dari KTM Padang Jawa pula boleh terus ke KL Sentral dengan bayaran RM 4.40. Okey kat KL Sentral ada dua alternatif, boleh guna bas atau guna train, kalau tadi dari KL Sentral ke KLIA 2 RM 11 naik bas, kalau guna train pula ke KLIA 1 dan ke KLIA 2 RM 55.
Jom kira lagi...
RM 5-10 (Seksyen 7 - KTM Padang Jawa)
RM 4.40 (KTM Padang Jawa - KL Sentral)
RM 55 (KL Sentral - KLIA)- KLIA express
RM 10-11 (KL Sentral - KLIA)- bas
*kat KL Sentral boleh pilih nak naik KLIA express atau bas
Boleh guna train KLIA TRANSIT atau KLIA EKSPRES..biasanya akan guna train KLIA EKSPRES sebab train ni akan terus ke KLIA, kalau guna KLIA TRANSIT, akan berhenti kat beberapa tempat sebelum sampai ke KLIA.
Bila berpeluang naik pengangkutan awam ni cuba la semua sekali. Kumpul pengalaman dan pengetahuan selagi mampu. Tak rugi mempelajari sesuatu yang baru kan??
Sebenarnya banyak lagi cara yang korang boleh gunakan. Terutama sekali untuk perjalanan dari shah alam ke kl sentral. Tapi aku selalu naik bas je. Penat tapi lebih jimat.
UPDATE..
1. kadar tambang untuk KTM boleh cek kat website KTM kalau-kalau ada perubahan. Tapi biasanya perubahan tambang KTM akan jadi viral. Jadi semua orang akan tau.
2. Nombor bas rapid KL boleh cek kat website rapid KL. Kebelakangan ni rapid kl selalu je tukar nombor bas sampai aku pun dah keliru.
Teksi:
UiTM SA - KLIA
Kaedah pertama dengan menggunakan teksi. Kadar tambang teksi dari KLIA 2 ke Seksyen 7, Shah Alam adalah dalam RM 70 - RM 90. Kalau jalan sesak kadar ni akan naik lagi tinggi. Jadi kalau nak jimat ni bukan kaedah yang sesuai untuk digunakan. Kalau terdesak tu tak boleh nak cakap apa la kan. Aku pernah kena RM 78 dari KLIA 2 ke UiTM SA. Tapi cara ni paling mudah. Boleh sampai terus tempat yang di tuju.
Kaedah seterusnya kena transit sama ada menaiki bas atau train. Biasalah, kalau nak murah tu tak mudah, kena tukar bas, tukar train tapi jauh lebih murah dari guna teksi.
Bas:
UiTM SA - Komersial Seksyen 7 - Seksyen 2 - KL Sentral - KLIA
Uitm SA - Seksyen 2 - KL Sentral - KLIA
Untuk keluar dari Uitm ada dua cara, naik bas ke seksyen 7 atau seksyen 2. Untuk yang tinggal dalam kolej uitm boleh ambil terus bas ke seksyen 2. Tak perlu ke seksyen 7.
Untuk yang naik bas dari Komersial Seksyen 7 boleh naik bas Seranas (kalau naik ni tanya dulu ye nak ke mana, sama ada dia nak ke Seksyen 2 atau nak ke Klang. Bas stop sebelah Jakel ke Klang dan bas stop sebelah 7e ke Seksyen 2) atau Rapid KL T601 ke Seksyen 2 dengan bayaran RM 1.
Dari Seksyen 2 boleh ambil bas Rapid KL U80 atau 750 untuk ke KL Sentral dengan bayaran RM 2.50. Dari KL Sentral pula boleh ambil bas ke KLIA 1 atau 2 dengan bayaran RM 11 untuk ke KLIA 2 dan RM 10 untuk ke KLIA 1.
Total kos dalam RM 15.
Train:
Uitm SA - KTM Padang Jawa - KL Sentral - KLIA
Kaedah ke tiga dengan menggunakan train, train paling dekat dengan UiTM Shah Alam adalah KTM Padang Jawa tapi tak ada pengangkutan awam lain selain teksi yang boleh sampai kat KTM jadi kalau guna teksi boleh hilang la 5 - 10 ringgit untuk teksi. Tips untuk murah bila guna teksi, jangan naik sorang, naik 2-3 orang boleh share bayar.
Tapi kalau member yang ada transport boleh hantar, boleh jimat la sikit sebab Padang Jawa dengan UiTM Shah Alam atau Seksyen 7 bukan jauh pun..
Dari KTM Padang Jawa pula boleh terus ke KL Sentral dengan bayaran RM 4.40. Okey kat KL Sentral ada dua alternatif, boleh guna bas atau guna train, kalau tadi dari KL Sentral ke KLIA 2 RM 11 naik bas, kalau guna train pula ke KLIA 1 dan ke KLIA 2 RM 55.
Jom kira lagi...
RM 5-10 (Seksyen 7 - KTM Padang Jawa)
RM 4.40 (KTM Padang Jawa - KL Sentral)
RM 55 (KL Sentral - KLIA)- KLIA express
RM 10-11 (KL Sentral - KLIA)- bas
*kat KL Sentral boleh pilih nak naik KLIA express atau bas
Boleh guna train KLIA TRANSIT atau KLIA EKSPRES..biasanya akan guna train KLIA EKSPRES sebab train ni akan terus ke KLIA, kalau guna KLIA TRANSIT, akan berhenti kat beberapa tempat sebelum sampai ke KLIA.
Bila berpeluang naik pengangkutan awam ni cuba la semua sekali. Kumpul pengalaman dan pengetahuan selagi mampu. Tak rugi mempelajari sesuatu yang baru kan??
Sebenarnya banyak lagi cara yang korang boleh gunakan. Terutama sekali untuk perjalanan dari shah alam ke kl sentral. Tapi aku selalu naik bas je. Penat tapi lebih jimat.
UPDATE..
1. kadar tambang untuk KTM boleh cek kat website KTM kalau-kalau ada perubahan. Tapi biasanya perubahan tambang KTM akan jadi viral. Jadi semua orang akan tau.
2. Nombor bas rapid KL boleh cek kat website rapid KL. Kebelakangan ni rapid kl selalu je tukar nombor bas sampai aku pun dah keliru.
Jumaat, 18 September 2015
Mengimbas Memori Lalu : Selamat Hari Raya Aidiladha...
Tak tau kenapa malam ni rasa emosional sangat.. sebab rasa rindu ni kuat sangat kot... bukan rindu kat siapa2 pun..rindu family ak kat kampung..macam dah lama sangat tak jumpa padahal ak baru je sampai sini dua minggu lepas...haihhh...homesick la ni...x sabar nak tunggu minggu depan..nak balik lagi..biar la orang kata anak manja sekalipun sanggup balik walaupun jauh asalkan dapat tatap muka mama , papa n adik2 cukup la..
Tambah2 lagi masa nak raya ni...hihi..raya haji je pon...Tapi bila dah namanya raya kita tak ada dengan parents kita sedih gak...
Bila kawan2 kita balik raya kita je dok sorang2 kat rumah sewa atau hostel..kalau cuti sehari je x pe..ni kalau sampai 4-5 hari mau meratap sorang2 atas katil sambil nangis (aku selalu buat kalau time cuti kawan2 balik n aku x balik) hahaha...ye la..bila nak balik tiket flight pulak melambung naik..dah la tu je alternatif yang ada kalau nak balik..tak kan nak berenang pulak kan merentasi laut china selatan dari Semenanjung ke Sarawak..nak naik kapal laut pulak, habis cuti belum tentu kapal tu sampai..nak tak nak dok je la kat tempat menimba ilmu ni sampai kawan2 habis cuti..
Raja Haji kat Sarawak mungkin tak la semeriah kat Semenanjung..tapi sambutan yang sederhana..lepas acara korban selalunya ada rumah yang akan buat open house..kalau tak pun balik rumah berkumpul dengan family..biasanya family aku akan buat ketupat n kuah kacang..kuah kacang mama memang superb..tapi buat ketupat pun utk makan satu family je la..tak de acara bertandang ke rumah saudara mara macam Hari Raya Aidilfitri..
Ok la dah panjang entry ni..sebak pulak rasa..
Tambah2 lagi masa nak raya ni...hihi..raya haji je pon...Tapi bila dah namanya raya kita tak ada dengan parents kita sedih gak...
Bila kawan2 kita balik raya kita je dok sorang2 kat rumah sewa atau hostel..kalau cuti sehari je x pe..ni kalau sampai 4-5 hari mau meratap sorang2 atas katil sambil nangis (aku selalu buat kalau time cuti kawan2 balik n aku x balik) hahaha...ye la..bila nak balik tiket flight pulak melambung naik..dah la tu je alternatif yang ada kalau nak balik..tak kan nak berenang pulak kan merentasi laut china selatan dari Semenanjung ke Sarawak..nak naik kapal laut pulak, habis cuti belum tentu kapal tu sampai..nak tak nak dok je la kat tempat menimba ilmu ni sampai kawan2 habis cuti..
Raja Haji kat Sarawak mungkin tak la semeriah kat Semenanjung..tapi sambutan yang sederhana..lepas acara korban selalunya ada rumah yang akan buat open house..kalau tak pun balik rumah berkumpul dengan family..biasanya family aku akan buat ketupat n kuah kacang..kuah kacang mama memang superb..tapi buat ketupat pun utk makan satu family je la..tak de acara bertandang ke rumah saudara mara macam Hari Raya Aidilfitri..
Ok la dah panjang entry ni..sebak pulak rasa..
Selasa, 25 Ogos 2015
Di sini bumi ku berpijak
Tak ada benda yg boleh dijadikan entry baru..semua perkara berjalan seperti biasa..cuti sem hampir sampai ke penghujung..beberapa hari lagi akan bermula rutin biasa setiap semester entah ke mana destinasi site visit sem ni...siapa lecturer yang jadi studio master..siapa lecturer yang ambik untuk subjek2 lain..hehe..setiap sem persoalan yang sama timbul.. Sem ni dah masuk sem ke-6..tak sedar masa berlalu..masih terbayang saat pertama kali menjejakkan kaki ke UiTM hampir 3 tahun lepas..n pertama kali juga berpisah jauh dengan family..
Sem 6 ni semakin banyak kerja rasanya..dengan bermulanya thesis..ada dua site visit..satu utk studio n satu lagi untuk subjek Comparative Planning..Comparative Planning sem ni akan bawa aku n classmate aku keluar negara lagi..tak jauh..cuma Indonesia je..memandangkan ringgit Malaysia merundum sekarang ni kena la cari negara yang currency dia hampir sama atau lebih rendah dari Malaysia..plan nak pergi Bandung, Puncak n Jakarta untuk tempoh lebih kurang 6 hari..
Sem lepas untuk subjek Urban Design dah pergi Singapore..dah rasa pengalaman terpaksa ikat perut kat sana sebab currency yang tinggi jadi tak perlu lagi kot rasa pengalaman tu..banyak sebenarnya cerita nak share pasal Singapore..pengalaman sepanjang 4 hari kat sana, bandar Singapore, planning dia n banyak lagi..tapi nanti dulu la..bukan dalam entry kali ni..akan datang kalau ada kesempatan aku share gambar2 kat singapore sekali..
Okey la.. tu je daaaa...
Sem 6 ni semakin banyak kerja rasanya..dengan bermulanya thesis..ada dua site visit..satu utk studio n satu lagi untuk subjek Comparative Planning..Comparative Planning sem ni akan bawa aku n classmate aku keluar negara lagi..tak jauh..cuma Indonesia je..memandangkan ringgit Malaysia merundum sekarang ni kena la cari negara yang currency dia hampir sama atau lebih rendah dari Malaysia..plan nak pergi Bandung, Puncak n Jakarta untuk tempoh lebih kurang 6 hari..
Sem lepas untuk subjek Urban Design dah pergi Singapore..dah rasa pengalaman terpaksa ikat perut kat sana sebab currency yang tinggi jadi tak perlu lagi kot rasa pengalaman tu..banyak sebenarnya cerita nak share pasal Singapore..pengalaman sepanjang 4 hari kat sana, bandar Singapore, planning dia n banyak lagi..tapi nanti dulu la..bukan dalam entry kali ni..akan datang kalau ada kesempatan aku share gambar2 kat singapore sekali..
Okey la.. tu je daaaa...
Langgan:
Catatan (Atom)